Podczas ubiegłorocznej edycji konferencji CEDEC reprezentujący Nintendo Shigeru Miyamoto, autor takich kultowych gier jak Donkey Kong, Mario Bros. i The Legend of Zelda, ostro skrytykował model dystrybucji freemium i zapowiedział, że przyszłe gry tworzone przez jego firmę nie będą opierać się na mikropłatnościach. Należy jednak pamiętać, że większość gier dla iOS wypuszczanych przez japońskiego giganta tworzona jest przez inne współpracujące z nim studia, które nie składały takich obietnic. Okazuje się jednak, że Nintendo stara się nakłonić swoich partnerów, by oni również zrezygnowali z mikropłatności w swoich grach na smartfony i tablety, lub przynajmniej ograniczyli ich wpływ na rozgrywkę.

Mimo iż ostatnie raporty wyraźnie wskazują na to, iż spośród wszystkich gier dla iOS wydanych do tej pory przez Nintendo to właśnie tytuły typu freemium przynoszą największe dochody, firma ta stopniowo stara się odchodzić od tego modelu dystrybucji. Jak donosi The Wall Street Journal, Nintendo obawia się, że wydawanie gier kładących zbyt duży nacisk na mikropłatności zaszkodzi jej wizerunkowi. Firma ta woli zarobić mniej, niż zostać posądzona przez graczy o chciwość. Wynika to w dużej mierze z tego, iż dla Nintendo gry na smartfony i tablety stanowią nie tylko bezpośrednie źródło dochodu, ale też sposób na przyciągnięcie nowych klientów do ich konsol.

Nintendo jak na razie nie zabrania swoim partnerom używania mikropłatności w grach, jednak narzuca im w tej kwestii pewne wytyczne i ograniczenia, co nie zawsze jest odbierane przychylnie przez deweloperów. Przedstawiciel firmy CyberAgent, odpowiedzialnej za wydaną przez Nintendo grę Dragalia Lost (niestety, wciąż niedostępną w polskim App Store), zdradził w rozmowie z The Wall Street Journal, że niedługo po jej premierze zostali poproszeni przez wspomnianą firmę o wprowadzenie zmian, w wyniku których gracze mogliby łatwiej odblokowywać nowe postacie bez konieczności wydawania pieniędzy. Doprowadziło to do tego, że średni dochód z jednego gracza był o wiele niższy, niż szacowano przed premierą. Przedstawiciel CyberAgent stwierdził, że gdyby nie zdecydowali się na współpracę z Nintendo, prawdopodobnie byliby w stanie zarobić na swojej produkcji znacznie więcej.

Najbliższe plany wydawnicze firmy Nintendo obejmują dwie gry dla urządzeń z systemem iOS. Pierwszą z nich będzie darmowa gra logiczna Dr. Mario World, stworzona w ramach współpracy z Line i NHN. Drugi tytuł, czyli wyścigowe Mario Kart Tour, będzie już jednak prawdopodobnie płatną grą typu premium. Obie gry zadebiutują w App Store latem tego roku.

Źródła: Gamasutra za The Wall Street Journal