Opcja zarabiania na reklamach jeszcze całkiem niedawno dostępna była dla wszystkich użytkowników publikujących materiały wideo w serwisie YouTube. W kwietniu ubiegłego roku wprowadzono jednak bardziej restrykcyjne zasady, pozwalające monetyzować tylko te kanały, które wygenerowały przynajmniej 10000 wyświetleń. Teraz serwis YouTube wprowadził kolejne zmiany w regulaminie, za sprawą których większość małych kanałów straci niedługo możliwość zarabiania na reklamach.

Zgodnie z nowymi zasadami opcja monetyzacji materiałów wideo dostępna jest wyłącznie dla kanałów, które posiadają ponad 1000 subskrybentów, a opublikowane przez nie filmy były odtwarzane w ciągu ostatnich 12 miesięcy przez przynajmniej 4000 godzin. Na chwilę obecną zasady te dotyczą tylko nowych kanałów, nie mających jeszcze włączonej opcji monetyzacji, jednak 20 lutego zaczną one obowiązywać wszystkich. Posiadacze kanałów, które w wyniku wprowadzonych zmian stracą możliwość zarabiania na reklamach, dostaną oczywiście wszystkie pieniądze uzbierane do tego momentu.

Teoretycznie nowe zasady mają pomóc w zmniejszeniu liczby masowo zakładanych kanałów publikujących niskiej jakości treści (np. kopie materiałów z innych kanałów). W praktyce odbiją się one jednak również na małych, niszowych twórcach oraz osobach dopiero rozpoczynających swoją przygodę z serwisem YouTube. Ich straty nie będą jednak zbyt duże. Według danych opublikowanych na jednym z oficjalnych blogów serwisu YouTube, 99% kanałów, które stracą opcję monetyzacji w związku z nowymi zasadami, do tej pory zarabiało na reklamach mniej niż 100 dolarów rocznie.

Źródła: Youtube, Gizmodo