Tabletom firmy Apple dość szybko udało się zyskać sporą popularność wśród DJ-ów, którzy zaczęli wykorzystywać je jako bardziej kompaktową alternatywę dla laptopów. Fakt ten nie umknął oczywiście uwadze producentów sprzętu DJ-skiego, którzy natychmiast zabrali się za wypuszczanie na rynek odtwarzaczy, mikserów i kontrolerów MIDI zaprojektowanych z myślą o współpracy z iUrządzeniami.

Większość produktów zaliczających się do tej ostatniej kategorii wskazywała jednak wyraźnie na to, że ich projektanci nie traktowali iPadów z pełną powagą. Tworzone przez nich kontrolery były zwykle niewielkie, mocno uproszczone i, co tu dużo mówić, bardziej przypominały dziecięce zabawki niż profesjonalny sprzęt. Ostatnio jednak sytuacja ta zaczęła powoli ulegać poprawie, czego przykładem jest chociażby właśnie kontroler Reloop Beatpad, który miałem okazję testować przez ostatnie tygodnie.

Reloop Beatpad

W odróżnieniu od większości DJ-skich kontrolerów MIDI projektowanych z myślą o współpracy z iPadem Beatpad może pochwalić się całkiem słusznymi rozmiarami (460 x 42 x 325 mm) i wagą (4kg). Gdyby nie umieszczona przy górnej krawędzi urządzenia wnęka na tablet oraz kilka niewielkich uproszczeń konstrukcyjnych trudno byłoby domyślić się, że głównym przeznaczeniem tego urządzenia jest współpraca z tabletami a nie laptopami. Widać wyraźnie, że projektanci tego modelu nie przejmowali się tym, czy zmieści się on w torbie/plecaku, a zamiast tego skoncentrowali się na tym, by wszystkie elementy były odpowiednio duże i wygodnie rozmieszczone. Znajdziemy tu więc całkiem spore koła Jog, pełnowymiarowe Pitch-Fadery (wyraźny ukłon w stronę "staroszkolnych" DJ-ów preferujących manualne zgrywanie tempa utworów) oraz całkiem przejrzystą sekcję miksera wyposażoną w zaskakująco lekko chodzący crossfader. Większość elementów może pochwalić się też kolorowym podświetleniem, które nie tylko dobrze wygląda ale pełni też rolę informacyjną (np. wskazując kolorem aktualnie wybrany tryb działania). Jeśli miałbym się przyczepić do któregoś elementu kontrolera to byłyby to kwadratowe przyciski umieszczone nad jogami, mające udawać pady montowane w większości nowoczesnych kontrolerów DJ-skich. Nie dość, że są one nieco zbyt małe, to jeszcze chodzą z wyraźnym klikiem, co może nieco denerwować osoby przyzwyczajone do rozwiązań proponowanych przez konkurencję. Korzystanie z nich nie jest wprawdzie męczarnią, ale mogłoby być o wiele wygodniejsze. Początkowo martwiła mnie też zbyt mocno uproszczona sekcja efektów, jednak w praktyce okazało się, że ten element nie przeszkadzał mi tak mocno. Po części dlatego, że okazała się ona w zupełności wystarczać do obsługi wirtualnego efektora wbudowanego w program Djay 2 (ścisła integracja hardware i software robi jednak swoje), a po części dlatego, że mimo wszystko osobiście wolałem wykorzystywać w tym celu ekran dotykowy (fakt iż zapowiedziany jakiś czas temu następca Beatpada został kompletnie pozbawiony sekcji efektów wskazuje na to, że nie tylko ja miałem takie spostrzeżenia).

Efekty i Pady

Kolejną cechą wyróżniającą Beatpad na tle innych kontrolerów projektowanych z myślą o współpracy z iPadem jest zaskakująco rozbudowany interfejs audio. Na tylnej krawędzi urządzenia znajdziemy bowiem dwa zbalansowane wyjścia XLR, spotykane zazwyczaj wyłącznie w profesjonalnych kontrolerach i mikserach DJ-skich z wyższej półki, co stanowi wyraźny ukłon w stronę osób chcących korzystać z tego kontrolera (a co za tym idzie, z iPada) w nieco bardziej wymagających warunkach. Obok wyjść XLR umieszczono również dwa wyjścia RCA, będące obecnie standardem w urządzeniach tego typu. Kolejną ciekawostką są dwa wejścia RCA (Aux) wyposażone w... przedwzmacniacz gramofonowy. Przyznam szczerze, że ciężko mi wyobrazić sobie osobę, która po "odchudzeniu" swojego setupu do niewielkiego tabletu i lekkiego kontrolera chciałaby dodawać do niego ważący kilkukrotnie więcej gramofon (i skrzynię winyli) jednak nie da się ukryć, że zawsze lepiej jest mieć możliwość podłączenia takiego sprzętu, niż jej nie mieć. Przedwzmacniacz gramofonowy można oczywiście w każdej chwili wyłączyć, przekształcając tym samym wejście Aux w zwykłe wejście liniowe. Za kontrolę poziomu głośności wejścia Aux odpowiada oddzielne pokrętło znajdujące się w sekcji miksera.

Interface Audio

Reloop Beatpad zaprojektowany został z myślą o współpracy z aplikacją Djay 2 firmy Algoriddim, cieszącą się od kilku lat mianem najpopularniejszej aplikacji DJ-skiej w App Store. Jak nietrudno było przewidzieć kontroler i oprogramowanie dogadują się więc wzorowo. W trakcie trwających kilka tygodni testów nie zauważyłem żadnych problemów technicznych w funkcjonowaniu tego duetu (warto jednak zaznaczyć, że testy przeprowadzałem jeszcze na urządzeniu wyposażonym w iOS 8). Obsługa aplikacji Djay 2 za pomocą Beatpada jest bardzo intuicyjna, dzięki czemu każdy kto poznał chociaż podstawy sztuki DJ-skiej od razu poczuję się tu jak w domu, a osoby stawiające pierwsze kroki nie będą miały zbyt wielu problemów z załapaniem podstaw. Kontroler ten daje nam swobodny dostęp do wszystkich najważniejszych funkcji programu Djay 2, dzięki czemu podczas miksowania muzyki rzadko kiedy jesteśmy zmuszeni korzystać z dotykowego ekranu tabletu. Osobiście uważam jednak, że niektóre elementy aplikacji, takie jak chociażby biblioteka czy wspomniany wcześniej wirtualny efektor, mimo wszystko obsługuje się wygodniej za pomocą dotyku, jednak w tym wypadku dużo zależy już od osobistych preferencji użytkownika. Warto też wspomnieć o tym, że zarówno Beatpad jak i Djay 2 wyposażone zostały w szereg funkcji mających ułatwić życie początkującym adeptom sztuki miksowania muzyki, które jednak z pewnością mogą przydać się również kreatywnym profesjonalistom. Oprócz znienawidzonego przez niektórych a uwielbianego przez innych przycisku Sync, służącego do automatycznej synchronizacji tempa utworów, znajdziemy tu więc między innymi Instant FX - gotowe kombinacje efektów obsługiwane za pomocą jednego przycisku (kolejny element który sprawia, że uproszczona sekcja efektów nie przeszkadza tak bardzo) oraz iScratch - funkcję po włączeniu której wirtualny crossfader w aplikacji Djay 2 zaczyna samodzielnie "ciąć dźwięk" w rytm muzyki, dzięki czemu wystarczy zacząć poruszać kołem Jog by uzyskać całkiem nieźle brzmiące scratche. A skoro już mowa o scratchu - jedyną rzeczą której naprawdę brakowało mi zarówno w kontrolerze jak i oprogramowaniu było pokrętło lub przełącznik pozwalający na szybką regulację krzywej cięcia crossfadera. W obecnej formie funkcja ta jest zakopana dość głęboko w opcjach programu, co skutecznie utrudnia życie gdy chcemy spontanicznie wykonać jakiś prosty scratch czy inną turntablistyczną sztuczkę. A szkoda, bo jak już wcześniej wspomniałem Beatpad posiada całkiem wygodny crossfader i słusznych rozmiarów koła Jog - połączenie które aż prosi się o wykorzystanie w takim celu.

Podświetlenie

Mimo iż opisywane tutaj urządzenie zostało zaprojektowane z myślą o współpracy z iPadem, to jednak nic nie stoi na przeszkodzie by wykorzystać je również do obsługi tabletów z Androidem lub laptopów z systemami OS X lub Windows. W tym pierwszym wypadku do poprawnego działania urządzenia wymagany jest system operacyjny w wersji 5.0 lub wyższej, gdyż dopiero ta edycja pozwala na obsługę zewnętrznych urządzeń audio podłączanych przez USB. Nie zaszkodzi też posiadanie sprzętu o mocniejszej specyfikacji, gdyż wszelkiej maści opóźnienia i zacięcia z którymi trzeba się zmagać na słabszym sprzęcie potrafią skutecznie popsuć radość z użytkowania kontrolera. Jeśli zaś chodzi o współpracę z laptopami, to tutaj niestety Reloop Beatpad sprawuje się co najwyżej przeciętnie. Producent zapewnił wprawdzie oficjalne wsparcie dla programów Traktor Pro 2 i Virtual DJ 8, a bardziej zaawansowani użytkownicy z pewnością poradzą sobie również z samodzielnym przystosowaniem kontrolera do współpracy z innymi programami wyposażonymi w funkcję mapowania MIDI, jednak widać wyraźnie, że urządzenie te było projektowane z myślą o obsłudze konkretnej tabletowej aplikacji, przez co jego niektóre elementy (jak chociażby wspomniana wcześniej uproszczona sekcja efektów) nie współgrają dobrze z programami znanymi z systemów OS X i Windows. Możliwość współpracy z laptopami należy więc traktować w tym przypadku raczej jako miły dodatek, a nie główne zastosowanie urządzenia.

Podsumowując: Reloop Beatpad to naprawdę zaskakująco udany kontroler, wyróżniający się na tle konkurencji nie tylko gabarytami ale też funkcjonalnością. Bardziej wymagający użytkownicy mogą wprawdzie poczuć pewien niedosyt związany z brakiem pełnowymiarowych padów - w takim wypadku lepiej poczekać na premierę drugiej edycji kontrolera, która powinna pojawić się w polskich sklepach w ciągu najbliższych tygodni. Warto jednak zauważyć, że z racji na nadchodzącą premierę "dwójki" pierwsze wcielenie Beatpada jest obecnie dostępne do kupienia w sklepach za nieco ponad połowę oryginalnej ceny. Jeśli więc poszukujecie solidnego kontrolera ściśle współpracującego z aplikacją Djay 2 i jesteście w stanie przymknąć oko na kilka drobnych uproszczeń konstrukcyjnych, Reloop Beatpad stanowi propozycję godną rozważenia.

Kontroler do testów udostępniła firma BLASK