Mimo iż Apple często chwali się tym, jak dokładnie sprawdzane są wszystkie gry i aplikacje przed publikacją w App Store, ostatnio coraz częściej w sieci pojawiają się doniesienia o szkodliwych aplikacjach dla iOS, próbujących wyłudzać pieniądze od użytkowników. Apple poinformowało dziś o wprowadzeniu nowych narzędzi, mających ułatwić użytkownikom zgłaszanie tego typu problemów.

Pierwszą z wprowadzonych zmian jest dodanie przycisku „Zgłoś problem" w aplikacji sklepu App Store dla systemów iOS 15, iPadOS 15 oraz macOS Monterey, dzięki której użytkownicy będą mogli szybko i wygodnie informować Apple o wszelkich problemach z aplikacjami, poczynając od kwestii technicznych a kończąc na próbach oszustw i wyłudzania pieniędzy. Niestety, jak na razie funkcja ta dostępna jest wyłącznie w Australii, Kanadzie, Nowej Zelandii i Stanach Zjednoczonych. Apple zapowiedziało wprawdzie, że zamierza stopniowo wprowadzać ją również w innych krajach, jednak jak na razie nie ujawniło konkretnych informacji na ten temat.

Apple zmodyfikowało też swoją stronę reportaproblem.apple.com, wprowadzając w niej dwie nowe kategorie problemów z aplikacjami jakie mogą zgłaszać użytkownicy - oszustwa oraz nielegalne bądź niewłaściwe treści. Ten sposób zgłaszania szkodliwych aplikacji jest dostępny dla wszystkich użytkowników, niezależnie od kraju.

W ostatnich miesiącach problem App Store z nieuczciwymi aplikacjami nagłośnił niezależny deweloper Kosta Eleftheriou, który zwrócił uwagę m.in. na fałszywą aplikację VPN wyłudzającą od użytkowników ponad milion dolarów miesięcznie, nielegalne kasyno ukryte w aplikacji dla dzieci oraz liczne podróbki jego własnych aplikacji. Na początku kwietnia głośno zrobiło się też o fałszywej aplikacji Trezor, która ukradła użytkownikom iOS Bitcoiny o wartości ponad 1,6 miliona dolarów.

Źródło: Apple