Apple zapowiedziało niedawno, iż wiosną wprowadzi wreszcie w iOS zapowiadane od dłuższego czasu zmiany mające zwiększyć ochronę prywatności użytkowników m.in. poprzez nowe funkcje ułatwiające blokowanie elementów śledzących w aplikacjach. Firma analityczna SellCell postanowiła przeprowadzić ankietę wśród 2000 użytkowników tego systemu by sprawdzić, jakie jest ich zdanie na ten temat.

72% ankietowanych użytkowników iOS wiedziało o zmianach związanych z ochroną prywatności. 65% popierało działania Apple w tym zakresie (tyle samo osób przyznało też, że niepokoją ich elementy śledzące w aplikacjach), 23% uważało, że są one przesadzone, zaś 12% nie miało na ten temat zdania. Co ciekawe, mimo dużego poparcia dla zmian, aż 52% ankietowanych uważa, że komunikaty informujące o elementach śledzących w aplikacjach wpłyną na obniżenie wygody korzystania z systemu.

Jako iż rozwiązania wprowadzane przez Apple będą umożliwiały wyrażenie dobrowolnej zgody na śledzenie, SellCell zapytało też ankietowanych o to, w jakich sytuacjach pozwoliliby aplikacjom na zbieranie danych na ich temat. Aż 74% przyznało, że wolałoby zgodzić się na śledzenie niż zacząć płacić za aplikacje i usługi, z których teraz korzystają za darmo. 59% zgodziłoby się na śledzenie, gdyby miało to gwarantować lepsze dopasowywanie treści pojawiających się w danej aplikacji. 43% akceptuje śledzenie jeśli aplikacja jasno i otwarcie informuje o tym jakie dane zbiera i jak je wykorzystuje. 35% zgodziłoby się na śledzenie by dostawać spersonalizowane reklamy lepiej dopasowane do ich zainteresowań. 39% przyznaje też, że chętniej zgodziłoby się na śledzenie w popularnej aplikacji, takiej jak Facebook czy Instagram, niż w mniej znanych programach.

W ankiecie zapytano też o tzw. „etykiety prywatności" wprowadzone przez Apple pod koniec ubiegłego roku, będące nowym elementem opisu aplikacji w App Store jasno i wyraźnie (choć, jak się niedawno okazało, nie zawsze dokładnie) informującym o tym, jakie dane użytkownika są przez nie zbierane. 57% przyznało, że bierze te informacje pod uwagę i stara się nie pobierać ze sklepu aplikacji, które zbierają za dużo danych.

Źródło: SellCell