Unreal Engine to obecnie jeden z najpopularniejszych silników gier, w oparciu o który powstało wiele głośnych hitów ostatnich lat, w tym m.in. serie Gears of War i Mass Effect oraz ostatnie odsłony Mortal Kombat. Narzędzie to cieszy się również sporą popularnością wśród twórców gier dla systemu iOS. Wykorzystano je m.in. do stworzenia takich produkcji jak Infinity Blade czy Life is Strange. Wczoraj firma Epic Games zapowiedziała jego nową edycję, oznaczoną numerem 5, która zostanie udostępniona deweloperom w 2021 roku.

Silnik Unreal Engine 5 podobnie jak poprzednie edycje będzie pozwalał na tworzenie gier dla wielu różnych platform, w tym iOS i macOS. Jak twierdzą twórcy, jednym z głównych celów jaki przyświecał im podczas prac nad najnowszą wersją było udostępnienie deweloperom narzędzi, które pozwolą im tworzyć gry z fotorealistyczną oprawą graficzną. Najważniejszymi nowościami wprowadzonymi w tej edycji maja być dwa narzędzia: Nanite, dające zaawansowane możliwości pracy z bryłami, oraz Lumen, ułatwiające tworzenie realistycznie zachowującego się oświetlenia. Poniższe nagranie pokazuje w praktyce możliwości silnika Unreal Engine 5 na przykładzie deweloperskiej wersji konsoli PlayStation 5.

Oczywiście należy mieć na uwadze, że z racji na ograniczenia sprzętowe gry na urządzenia z iOS i macOS raczej nie będą w stanie w pełni wykorzystać możliwości silnika Unreal Engine 5. Niemniej jednak może się okazać, że również w ich przypadku da się zauważyć pewien skok jakościowy związany z wprowadzeniem nowych technologii.

Przy okazji zapowiedzi Unreal Engine 5 firma Epic Games zdecydowała się też wprowadzić pewne zmiany w opłatach za korzystanie z jej silnika. Do niedawna był on dostępny za darmo dla wszystkich, jednak firma pobierała tantiemy od każdej opartej na nim gry, która zarobiła ponad trzy tysiące dolarów. Teraz próg ten zostanie podniesiony do miliona dolarów, dzięki czemu więcej małych deweloperów będzie mogło korzystać z Unreal Engine bez żadnych opłat.

Źródło: Epic Games