Firmy testujące swoje autonomiczne samochody na ulicach stanu Kalifornia muszą co jakiś czas składać raporty tamtejszemu departamentowi do spraw pojazdów mechanicznych. Apple, które swoje pojazdy testuje tam od nieco ponad roku, niedawno musiało złożyć tego typu raport po raz pierwszy. Według danych uzyskanych przez serwis The Last Driver License Holder, jej samochody osiągnęły najgorsze wyniki.

Jednym z podstawowych kryteriów, według których oceniane są autonomiczne samochody, jest średnia odległość jaką są w stanie przejechać zanim zostaną zmuszone do oddania kontroli człowiekowi (co może zostać zainicjowane automatycznie, gdy sztuczna inteligencja uzna, że nie jest w stanie sobie z czymś poradzić, lub ręcznie, gdy pasażer uzna, że autonomiczny samochód stanowi zagrożenie dla niego lub innych i postanowi natychmiast sam przejąć kierownicę). Najwyższy wynik spośród wszystkich firm testujących swoje samochody w Kalifornii osiągnęło należące do Google przedsiębiorstwo Waymo. Ich pojazdy były w stanie przejechać średnio 17 846,8 kilometra bez konieczności oddawania kontroli pasażerowi. Autonomiczne samochody Apple znalazły się zaś na ostatnim miejscu, z wynikiem 1,8 kilometra.

Apple posiada obecnie flotę 62 testowych samochodów autonomicznych, jeżdżących po ulicach Kalifornii. Nie są to pojazdy zaprojektowane od podstaw przez inżynierów tej firmy, lecz modele innych marek (m.in. Lexus) zmodyfikowane na potrzeby projektu. Jak na razie nie wiadomo, czy Apple w przyszłości zamierza wyprodukować własny autonomiczny samochód, czy też ograniczy się do tworzenia oprogramowania dla innych producentów. Na dzień dzisiejszy ta druga opcja wydaje się jednak znacznie bardziej prawdopodobna.

[Aktualizacja]

Serwis The Last Driver License Holder opublikował nową wersję raportu, zaktualizowaną o brakujące wcześniej dane. Apple podskoczyło w niej na przedostatnie miejsce. Ostatnie zajął zaś Uber, ze średnim wynikiem 0,6 kilometra. Niedługo po publikacji raportu Apple wydało też oświadczenie, w którym tłumaczy, że przedstawione w nim słabe wyniki to efekt rygorystycznych zasad bezpieczeństwa narzucanych osobom testującym autonomiczne samochody oraz stosowanej przez firmę metodologii rejestrowania sytuacji, w których pasażer musiał przejąć kontrolę nad kierownicą.

Źródło: The Last Driver License Holder