Szacuje się, że w roku 2017 rynek rzeczywistości wirtualnej wygenerował 2,2 miliarda dolarów przychodu, podczas gdy rynek rzeczywistości rozszerzonej 1,2 miliarda. W ciągu najbliższych trzech lat AR może jednak wyprzedzić pod tym względem VR.

Według raportu firmy analitycznej SuperData, w 2021 roku rynek AR będzie w stanie osiągnąć 20,3 miliarda dolarów przychodu, z czego około 12 miliardów stanowić będą zyski ze sprzedaży sprzętu. W tym samym czasie rynek VR osiągnie wartość 19 miliardów dolarów, w tym około 14,25 miliarda dolarów ze sprzętu. Zdaniem autorów raportu, dużą rolę w popularyzacji rzeczywistości rozszerzonej odegrają takie technologie jak ARKit i ARCore, dzięki którym stanie się ona łatwo dostępna dla większości użytkowników smartfonów. Rzeczywistość wirtualna pozostanie zaś popularna wśród mniejszej, ale za to bardziej wymagającej grupy użytkowników, skłonnych do wydawania większych sum pieniędzy na specjalistyczny sprzęt, taki jak okulary VR czy kontrolery ruchu. Do tego grona oprócz osób korzystających z VR w celach czysto rozrywkowych zaliczać się będą też m.in. firmy i organizacje z branży medycznej i edukacyjnej.

wykres

Tim Cook przyznał niedawno w wywiadzie, że jego zdaniem rzeczywistość rozszerzona to jedna z najważniejszych technologii ostatnich lat. Podejście to dość wyraźnie widać w ostatnich działaniach firmy Apple, która po premierze systemu iOS 11 i ARKit mocno zaangażowała się w rozwój i promowanie tej technologii.

Źródła: SuperData, Gamasutra