Wiele osób grających w gry mobilne robi to siedząc przed telewizorem lub oglądając filmy, seriale bądź programy telewizyjne na komputerze. Startup Alphonso postanowił wykorzystać takie zachowanie do gromadzenia danych na temat telewizyjnych preferencji użytkowników.

Gry wykorzystujące opracowaną przez nich technologię wykorzystują mikrofon wbudowany w urządzenie do rozpoznawania lecących w tle programów, filmów i reklam telewizyjnych. W ten sposób zbierają one dane na temat użytkowników, które mogą następnie zostać użyte m.in. do lepszego targetowania reklam i analizowania ich skuteczności. Firma Alphonso zaznacza, że opracowana przez nich technologia nie rozpoznaje ludzkiej mowy ani nie nagrywa użytkowników, a jedynie porównuje dźwięki wychwytywane przez mikrofon z nagraniami w swojej bazie danych. Gry korzystające z rozwiązań oferowanych przez Alphonso wyraźnie zaznaczają to w opisach i wymagają od użytkownika pozwolenia na korzystanie z mikrofonu.

Alphonso nie jest pierwszym startupem, który oferuje reklamodawcom tego typu rozwiązanie. Kilka lat temu głośno było o firmie SilverPush, która korzystała z podobnej technologii, nie informując o tym użytkowników (a przy tym wykorzystując ją również w innych celach, niż sprawdzanie co oglądamy w telewizji). W jej przypadku chodziło jednak o zaledwie kilkadziesiąt aplikacji. Tymczasem jak twierdzi Ashish Chordia, prezes Alphonso, opracowana przez nich technologia wykorzystywana jest już przez ponad 1000 aplikacji. Większość z nich to gry na urządzenia mobilne, jednak można wśród nich znaleźć również komunikatory i aplikacje społecznościowe. Przykładami gier wykorzystujących rozwiązanie firmy Alphonso dostępnych w App Store są Beer Pong: Trick Shot, Unblock Brain Puzzle i Real Bowling Strike: 10 Pin.

Źródła: Gamasutra, The New York Times